Met ingang van 1 januari 2017 moeten alle zorgverleners in
Nederland voldoen aan eisen die in het kader van de Wet Kwaliteit, Klachten en
Geschillen Zorg (Wkkgz) worden gesteld. Ook mijn praktijk voldoet aan deze
eisen. Graag leg ik kort uit wat dit betekent.
Klachtenfunctionaris
Het kan voorkomen dat u als cliënt van mijn praktijk een klacht heeft over de
geboden zorg. Mijn voorkeur gaat er naar uit dat u deze klacht rechtstreeks met
mij bespreekt. Mocht u dat om welke reden dan ook niet prettig vinden, dan bied
ik u aan om gratis gebruik te maken van een onafhankelijke
klachtenfunctionaris.
Geschilleninstantie
Belangrijker dan de bemiddeling van de klachtenfunctionaris is de inzet,
het nemen van verantwoordelijkheden, het vermogen van de zorgaanbieder een
klacht op te lossen (met ondersteuning van de klachtenfunctionaris).
Bovendien staat het u vrij - indien de bemiddeling van de klachtenfunctionaris
niet tot het door u gewenste resultaat leidt - u te wenden tot de
onafhankelijke en door het ministerie van VWS erkende geschilleninstantie
waarbij ik ben aangesloten.
Met ingang van 04-01-2019 is mijn praktijk bij een erkende geschilleninstantie
aangesloten. De geschilleninstantie is gemachtigd om bindende adviezen uit te
brengen om zo tot een schikking tussen de partijen te komen. Eventueel kan ook
een schadeclaim worden toegekend. Meer informatie vindt u via de website van
het NIBIG.
Contact
Wanneer u een klacht heeft kunt u contact opnemen met het NIBIG via klachten@nibig.nl. Zij
zullen u informeren over de mogelijkheden en eventueel verdere procedure.